Waarom W&T in het basisonderwijs?

Wetenschap en technologie (W&T) zijn op het eerste gezicht niet twee woorden die direct met het basisonderwijs geassocieerd worden. Wetenschappelijk onderwijs wordt toch op de universiteit gegeven?
En technologie? Dat past meer bij Silicon Valley, dan bij groep 5.
Toch wordt W&T in 2020 aan het verplichte curriculum van de basisschool toegevoegd. Waarom?

Wat wordt met W&T bedoeld?

SLO (Stichting Leerplan Ontwikkeling) omschrijft wetenschap en technologie als volgt:
Wetenschap en technologie (W&T) maakt nieuwsgierig en stimuleert kinderen om creatief, kritisch en ondernemend te zijn, op onderzoek uit te gaan en oplossingen te bedenken.

Met weinig moeite kunnen bovenstaande woorden op een universiteit of Silicon Valley losgelaten worden. Zonder nieuwsgierigheid, ontstaat geen wetenschappelijk onderzoek.
En die nieuwste gadget was er zonder creatief denken niet geweest.

Leerlingen hebben met stickers hun favoriete ideeën gekozen

Maar… hoe worden nieuwsgierigheid, ondernemend zijn en creatief denken gestimuleerd op de basisschool?

Jonge kinderen beschikken van nature over vaardigheden die hen tot uitstekende werknemers van een universiteit of een innovatief technologisch bedrijf zouden kunnen maken. Hoe ouder kinderen echter worden, hoe meer die vaardigheden naar de achtergrond verdwijnen.

Stel je een kleuter in de bouwhoek voor, met de W&T-omschrijving in het achterhoofd.
En zet daar nu een groep 8 leerling naast, werkend aan een spellingsles.
Welke setting past dan beter bij de omschrijving van W&T?

In de bouwhoek is de kleuter ondernemend en gaat op onderzoek. De kleuter bedenkt creatieve oplossingen en kan een oplossing meteen testen. Als de toren omvalt en de oplossing dus niet volstaat, dan wordt de oplossing verbeterd. Kinderen leren daardoor omgaan met tegenslag (hmm, het gaat niet zoals ik had verwacht…) en hun doorzettingsvermogen wordt aangesproken. Door de autonomie en de invloed die de kleuter heeft op het eindproduct, kan de kleuter een gevoel van competentie ervaren (ik kan het zelf!).
In welk deel van de spellingsles kan de groep 8 leerling ondernemend zijn?
Er is maar één oplossing mogelijk, dus een eigen creatieve oplossing kan niet getest of verbeterd worden. Onmiddellijk schrijf je nu eenmaal zoals je het schrijft. Tijdens een doorsnee spellingsles wordt de nieuwsgierigheid van de leerling niet geprikkeld.

Hoe ouder een kind wordt, hoe meer de natuurlijke verwondering en nieuwsgierigheid op school naar de achtergrond verdwijnt. Verwondering en nieuwsgierigheid zijn echter wel noodzakelijk voor vooruitgang en ontwikkeling. Net als creatief denken en probleem oplossen, niet voor niets 21e eeuwse vaardigheden.

Hoe zien de zaden in de bekers er over twee weken uit? Hypothese van een onderbouw leerling.

Wat als… onze verre voorouders niet verwonderd of nieuwsgierig waren geweest?

Dan liepen wij nu nog steeds in een dierenvelletje rond!

W&T stimuleert ontdekken en leren vanuit nieuwsgierigheid. Een plek voor W&T in het basisonderwijs is dus zeker op zijn plaats!

Met de W&T-lessen van Drebbel & Co willen we er voor zorgen dat ook die leerling uit de bovenbouw (weer) verwonderd raakt, nieuwsgierig is en zelf op onderzoek gaat.
In onze lessen worden er daarom veel vragen gesteld. Verwondering is een startpunt.
Bij de lessen van Drebbel & Co wordt bovendien veel met elkaar samengewerkt. Samen kom je tot betere ideeën dan alleen. Er is aandacht voor creatief denken en het doorzettingsvermogen van leerlingen wordt aangesproken tijdens het oplossen van een probleem.
Ook in de dagelijkse klassenpraktijk kan je de didactiek van W&T toepassen. Tijdens de Nascholing Introductie W&T laten we onder andere zien hoe je de didactiek van W&T kan gebruiken bij vakken als begrijpend lezen of geschiedenis. Zelfs bij die spellingsles kan je leerlingen op een creatieve manier laten nadenken!