W&T?!

Waarom W&T in het basisonderwijs?

Wetenschap en technologie (W&T) zijn op het eerste gezicht niet twee woorden die direct met het basisonderwijs geassocieerd worden. Wetenschappelijk onderwijs wordt toch op de universiteit gegeven? En technologie? Dat past meer bij Silicon Valley, dan bij groep 5.
Toch wordt W&T in 2020 aan het verplichte curriculum van de basisschool toegevoegd. Waarom?
Wat wordt met W&T op de basisschool bedoeld?
SLO (Stichting Leerplan Ontwikkeling) omschrijft wetenschap en technologie als volgt:
Wetenschap en technologie (W&T) maakt nieuwsgierig en stimuleert kinderen om creatief, kritisch en ondernemend te zijn, op onderzoek uit te gaan en oplossingen te bedenken.
Met weinig moeite kunnen bovenstaande woorden op een universiteit of Silicon Valley losgelaten worden. Zonder nieuwsgierigheid, ontstaat geen wetenschappelijk onderzoek.
En die nieuwste gadget was er zonder creatief denken niet geweest.
Maar… hoe worden nieuwsgierigheid, ondernemend zijn en creatief denken gestimuleerd op de basisschool?
Jonge kinderen beschikken van nature over vaardigheden die hen tot uitstekende werknemers van een universiteit of een innovatief technologisch bedrijf zouden kunnen maken. Hoe ouder kinderen echter worden, hoe meer die vaardigheden naar de achtergrond verdwijnen.
Stel je een kleuter in de bouwhoek voor, met de W&T-omschrijving in het achterhoofd.
En zet daar nu een groep 8 leerling naast, werkend aan een spellingsles.
Welke setting past dan beter bij de omschrijving van W&T?
In de bouwhoek is de kleuter ondernemend en gaat op onderzoek. De kleuter bedenkt creatieve oplossingen en kan een oplossing meteen testen. Als de toren omvalt en de oplossing dus niet volstaat, dan wordt de oplossing verbeterd.
In welk deel van de spellingsles kan de groep 8 leerling ondernemend zijn?
Een oplossing hoeft niet bedacht te worden, onmiddellijk schrijf je nu eenmaal zoals je het schrijft. Dit probleem vraagt niet om creatief en kritisch denken. Tijdens een doorsnee spellingsles wordt de nieuwsgierigheid van de leerling niet geprikkeld.
Hoe ouder een kind wordt, hoe meer de natuurlijke verwondering en nieuwsgierigheid op school naar de achtergrond verdwijnt.
Verwondering en nieuwsgierigheid zijn echter wel noodzakelijk voor vooruitgang en ontwikkeling.
Wat als… onze verre voorouders niet verwonderd of nieuwsgierig waren geweest?
Dan liepen wij nu nog steeds in een dierenvelletje rond!
W&T stimuleert ontdekken en leren vanuit nieuwsgierigheid.
Een plek voor W&T in het basisonderwijs is dus zeker op zijn plaats!
Met de W&T-lessen van Drebbel & Co willen we ervoor zorgen dat ook die leerling uit de bovenbouw (weer) verwonderd raakt, nieuwsgierig is en zelf op onderzoek gaat.
In onze lessen worden er daarom veel vragen gesteld. Verwondering is een startpunt.
Bij de lessen van Drebbel & Co wordt bovendien veel met elkaar samengewerkt. Samen kom je tot betere ideeën dan alleen.
Hier kan je meer lezen over onze lessen.